{ }

 

 

مهارت های یک بازاریاب موفق چیست؟

 

یک دیدگاه رایج و خیلی نادرست درباره بازاریابی و شخص بازاریاب این است که فروش و تبلیغات همان بازاریابی است. با وجود اینکه فعالیت‌های فروش و تبلیغات بخشی از آمیزه بازاریابی بوده و به صورت کلی به عنوان تنها خروجی اندازه گیری شده از تلاش‌های بازاریابی هستند، اما در حقیقت این گونه فعالیت‌ها تنها یک قسمتی از فرآیند بازاریابی می‌باشند.

 

تفاوت ویزیتور و بازاریاب

 

وظیفه ویزیوتر بازدید از محل مشتریان و اخذ سفارش کالا از آنان است. این در صورتی است که دست ویزیتورها در قیمت‌گذاری چندان باز نیست و براساس آن‌چه که از سوی کارشناسان واحد سفارش شرکت به آن‌ها ابلاغ می‌شود، اقدام به اخذ سفارش از مشتریان می‌کنند.

 

یک بازاریاب به صورت متداول نقش‌های زیر را بین مصرف کننده و سازمان به عهده می‌گیرد: شریک استراتژیک، راهنما، تحویل دهنده، برقرار کننده ارتباط، هماهنگ کننده، مذاکره کننده و صدای مشتری.

 

 

مهم‌ترین مسئولیت‌های یک بازاریاب

 

 

1-درک اقتصاد و ویژگی‌های رقابتی بازار

 

2-شناسایی بازارهای هدف

 

3-شناسایی قسمت ها در بازار هدف

 

4-شناسایی مناسب‌ترین استراتژی ها

 

5-راه اندازی، درک و فعالیت بر تحقیق بازار

 

6-درک رقبا و استراتژی‌های آن‌ها و پاسخ‌های احتمالی شان

 

7-توسعه محصولات تازه

 

8-رسیدگی به تجربه برند مصرف کنندگان

 

9-به وجود آمدن سنجیدن محیطی جهت فرصت‌ها و تهدیدها

 

10-درک استحکام و ضعف یک سازمان

 

11-به وجود آمدن و تحویل طرح‌های بازاریابی جهت رسیدن به اهداف

 

12-به وجود آمدن سیستم‌های اطلاعات مدیریتی جهت شناسایی پیشرفت

 

 

بازاریابی چیست؟

 

بازاریابی فرآیند جلب علاقه‌مندی مصرف کنندگان به محصولات و یا سرویس‌های ارائه شده به دست شرکت شما است. این فرایند از راه تحقیق بازار، آنالیز و درک جامع از برداشت شما درباره‌ی نیازمندی‌ها و خواسته‌های مصرف کنندگان است. بازاریابی به همه جنبه‌های بیزینس و کسب و کار مربوط است و شامل توسعه‌ی محصول، شیوه های توزیع، فروش و تبلیغات می‌شود. بازاریابان جهت مشخص شدن دقیق نحوه‌ی فروش محصولات و رساندن آن به مشتری و همین‌طور جهت بهینه‌سازی و پیشبرد موفقیت خیلی ضروری هستند.

 

مارکتینگ چیست و تفاوت میان مارکتینگ و تبلیغات چیست؟

 

یکی از معتبرترین سایت‌های مارکتینگ، در تعریف مارکتینگ چیست این گونه مارکتینگ را تعریف می‌کند:” اقدام یا کسب و کاری که مبتنی بر فروش محصولات یا خدمات و همین‌طور شامل تحقیقات بازار و تبلیغات باشد را مارکتینگ می‌گویند.”

 

 

5 ویژگی شخصیتی یک متخصص فروش موفق

 

1-برترین متخصصین فروش باید همه‌فن‌حریف باشند.

 

2-برترین متخصصین فروش باید مبتکر و کاردان باشند.

 

3-برترین متخصصین فروش، متخصص زمینه تجاری و صنعتی مشغول به کار خود هستند.

 

4-یکی از خصیصه‌های ذاتی متخصصین برتر فروش، کمک به دیگران است.

 

5-دقت و سرعت عمل متخصصین برتر فروش زیادتر از دیگران است.

 

 

یک بازاریاب به چه مهارت‌هایی احتیاج دارد؟

 

 

با دقت به اینکه فعالیت‌های تبلیغاتی یا آمیزه بازاریابی بیشتر شناخته‌تر شده هستند، گسترش زیادتری احتیاج دارند. بازاریابی شامل استراتژی‌ها و مجموعه تاکتیک‌های عملکردی وسیع‌تری است که شامل تحلیل و حسابرسی، طرح ریزی، توسعه محصول، بسته بندی، قیمت گذاری، توزیع، خدمات مشتریان و ارزیابی هستند.

 

خیلی از سازمان‌ها و کسب و کارها مسئولیت‌های کارهای بازاریابی را به یک مدیر بازاریاب یا گروه ویژه ای در درون سازمان محول می‌کنند.

 

با دقت به این امر، بازاریابی یک نهاد منحصربه فرد و جداگانه است. افرادی که دپارتمان بازاریابی را به وجود می‌آورند، قادرند  شامل مدیران برند و محصول، محققان بازاریاب، فروشندگان، مدیران تبلیغات، متخصصان قیمت گذاری و پرسنل خدمات مشتریان نیز باشند.

 

 

بازاریابی به چه نتیجه‌ای می‌رسد؟

 

به عنوان یک فرآیند مدیریتی، بازاریابی راهی است که در آن یک سازمان با بهره بردن از اهداف و منابعش بهترین فرصت‌هایش در بازار را مشخص می‌کند.

 

فلسفه مدیریتی بازاریابی تائید بالایی بر رضایت مصرف کننده به عنوان راهی برای کسب و حفظ وفاداری مصرف کنندگان دارد. بنابراین، بازاریاب‌ها باید سازمان‌های مربوط خود را ملزم کنند تا به دقت و به صورت پیوسته انتظارات مصرف کنندگان‌شان را سنجیده و مرتباً این انتظارات را بر آورده ساخته یا از آن‌ها فراتر روند.

 

به منظور تحقق این امر، هر فردی در همه بخش های سازمان باید بر درک و خدمات دهی مصرف کنندگان متمرکز شود؛ چنانچه که بازاریابی فقط در دپارتمان بازاریابی صورت بگیرد و همه اشخاص در آن مشارکت نکنند، باعث کاهش کارآیی سازمان و بهره‌وری کسب و کار می‌شود.

 

تعریف دقیق بازاریاب چیست؟

 

پاسخ به این سوال به دست بعضی از بازاریابان حرفه‌ای خیلی مشکل است. به این دلیل که این نوع اشخاص پیش از اینکه تبدیل به یک بازاریاب حرفه‌ای شوند، به خوبی و به روشنی حرفه بازاریابی برای آن‌ها واضح و مبرهن است اما مشکل اینجا است که قادر نیستند حرفه خود را توضیح دهند. با این حال بسیاری از برخی از سوال‌های این چنینی باعث شده است تا لحظاتی مکث کوتاهی کرده و یک ایده را بدون تعصب دوران جوانی خود بسنجیم،

 

آیا مردم کاری را که ما انجام می‌دهیم را” درک می‌کنند؟”

 

جواب این سوال هم قادر است بلی باشد و هم نخیر.

 

بازاریابی یک حرفه چالشی است. همه اشخاص کارهای این تخصص را درک و تائید نمی‌کنند و خیلی از اشخاص فکر می‌کنند که قادرند این کار را خودشان به خوبی یک فرد حرفه‌ای انجام دهند (این بزرگ‌ترین چیزی است که یک بازاریاب حرفه‌ای را آزار می‌دهد). با این حال چیزی که واقعاً یک بازاریاب حرفه‌ای را از یک آماتور متمایز می‌سازد، عمق تحقیق و داده‌هایی است که آن‌ها باید پیش از به وجود آمدن کمپین استخراج و آنالیز کنند.

 

استراتژی کارآمد کسب و کار نیازمند زمان و مراقبت است. برای نمونه، شما قادرید پیش نویسی از قرارداد کسب و کار خود را بنوسید، ولی بدون یک وکیل شما قادر نیستید اطمینان پیدا کنید که همه مبانی خوب  را پوشش داده‌اید، که این کار قادر است  نقاط خاکستری بازی برای اشخاص سودجو از کسب و کار شما باقی گذارد. شما هم‌چنین قادرید همه امور حسابداری خود را در خانه انجام دهید، اما جهت این که مشکلات مالیاتی و حسابرسی برای شما پیش نیاید، بهتر است از یک متخصص حسابداری راهنمایی بخواهید. همین کار جهت همه بازاریاب‌های آماتور امکان پذیر است. تبلیغات یک فعالیت بازاریابی است، ولی این تنها یکی از شیوه های خیلی آن است. بدون یک اساس و پایه مناسب و استراتژی مستحکم مبنی بر تحقیقات عمیق پشت آن، یک کمپین تبلیغاتی عالی احتمال دارد شکست خورده و قادر به فروش نشود.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان و کارشناس تخصصی جهت بازاریابی موفق با موسسه حقوقی بین المللی ثبت سفیر تماس بگیرید.

 

مسائل حقوقی،ثبت شرکت،ثبت برند ، ثبت لوگو ، ثبت طرح صنعتی ، رتبه بندی شرکت ، اخذ ایزو ، اخذ کارت بازرگانی و امور مهاجرتی خود را به ما بسپارید(با قیمت مناسب).


نظرات