{ }

 

 

بازاریابی اینترنتی چیست؟

 

بازاریابی اینترنتی (که تحت عنوان ای­‌مارکتینگ، بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی وب  نیز شناخته می‌شود) یک عبارت کلی جهت  بازاریابی محصولات یا خدمات به صورت آنلاین است و مانند سایر عبارات کلی دیگر، بازاریابی اینترنتی نیز احتمال دارد برای اشخاص گوناگون معانی مختلفی داشته باشد.

 

در حالی که هدف اصلی بازاریابی اینترنتی فروش کالا‌ها، خدمات و تبلیغات بر روی اینترنت است، تنها هدف از بازاریابی اینترنتی تنها کسب و کار نمی‌باشد. یک شرکت احتمال دارد از بازاریابی اینترنتی بهره ببرد تا پیام‌هایی راجع به خود در سطح وب مخابره کند (ساخت برند خودش) یا محصولات دیگر را جستجو کند. بازاریابی اینترنتی قادر است یک شیوه خیلی موثر جهت شناسایی بازار هدف یا کشف خواسته‌ها و نیازهای بخش بازاریابی باشد.

 

 

تعریف بازاریابی اینترنتی؟

 

در اصل، بازاریابی اینترنتی به استراتژی‌هایی گفته می‌شود که برای بازاریابی برای یک کالا یا خدمت به صورت آنلاین استفاده می‌شود، مانند:

 

1-استراتژی‌های طراحی وب‌سایت

 

2-بهینه سازی موتور جستجو و وارد کردن سایت در موتورهای جستجو

 

3-تبلیغات آنلاین

 

4-به وجود آمدن لینک دوطرفه

 

5-بازاریابی از راه ایمیل

 

6-شبکه اجتماعی

 

7-وبلاگ نویسی

 

8-تبلیغات دیجیتال

 

9-بازاریابی مقاله‌ای

 

10-برنامه‌های رابطه‌ای

 

11-ساخت ویدئو/ پادکست ( فایل صوتی)

 

زمان آن است که داخل بازاریابی اینترنتی شوید.

 

چنانچه که از بازاریابی اینترنتی برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده نمی‌کنید، حتماً باید این کار بکنید. حضور به صورت آنلاین در جهت کمک به مشتریان و مصرف کنندگان بالقوه برای یافتن کسب و کار شما، حتی در صورتی که کسب و کار شما کوچک و محلی باشد، خیلی حیاتی است. ( در سال 2017، خیلی از جستجوهای موبایل محلی بوده و جستجوهای محلی 50% سریع‌تر از جستجوهای سراسری موبایل رشد کرده‌اند). محیط آنلاین مکانی است که اکثر چشم‌ها به آن متمرکز است، درست جایی که کسب و کار‌ها باید در آنجا باشند.

 

بر مبنای اطلاعات وزارت تجارت آمریکا، مشتری‌ها 46/453 میلیارد دلار را جهت خریدهای اینترنتی صرف کرده‌اند، که در مقایسه با رقم 99/390 میلیارد دلاری در سال 2016، 16% رشد داشته است. از هنگامی که در سال 2010 رشد فروش آنلاین 5/17% بود، این زیادترین مقدار رشد از سال 2011 بوده است. Forrester پیش بینی می‌کند که فروش آنلاین 17% خرده فروشی‌های آمریکا را تا سال 2022 تشکیل خواهد داد.

تبلیغات اینترنتی نیز به سرعت در حال رشد است. جهت مبنای Strategy Analytic در سال 2017 تبلیغات دیجیتال با در نظر گرفتن این که 38% پرداخت‌ها صرف تبلیغات شده است که معادل 44/207 میلیارد دلار بوده است، معادل 12% بوده است.

نوع رشد بیان میکند که به چه دلیل بازاریابان اینترنتی همواره در حال ابداع استراتژی‌های بازاریابی جدید هستند، احتمالاً به این امید که ترافیک زیادتری را به وب‌سایت خود و فروشگاه‌های آفلاین خود جلب کرده و فروش زیادتری داشته باشند.

 

بازاریابی اینترنتی و چه میزان مهم است؟

 

در اکتبر 2018 تقریبا 2/4 میلیارد نفر جزء کاربران فعال اینترنت و 4/3 میلیارد نفر جزء کاربران شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند (Statista). چین، هند و آمریکا جز پیشتازان دیگر کشورها در زمینه کاربران اینترنت بوده‌اند. این امر، تعداد بی سابقه‌ای از  مشتریان را در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد تا خدمات و محصولات خود را که به صورت  24 ساعت در روز و 7 روز هفته در دسترس است، عرضه کنند. ماهیت تعاملی امکانات اینترنتی، ارتباطات میان کسب و کار‌ها و مشتریان را آسان می‌کند که این امر به کسب و کار‌ها این امکان را فراهم می‌آورد تا به سرعت به نیازهای مشتریان  و تغییرات بازار پاسخ دهند.

همه اشخاص همواره اینترنت را در جیب خود دارند و این همه چیز را جهت کسب و کار‌های کوچک عوض می‌کند (Cory Capoccia, Forbes).

تحلیل و بررسی‌های آنلاین به یکی از مهم‌ترین عامل های تاثیرگذار بر روی تصمیم خرید مشتریان در آمریکای شمالی تبدیل شده است.  بر مبنای بررسی انجام گرفته که به دست Dimensional Research انجام گرفته و بیشتر از 1000 شرکت کننده را شامل می‌شود، 90% پاسخ دهندگان اظهار داشته‌اند که تحلیل‌های آنلاین مثبت بر روی تصمیم خرید آن‌ها موثر بوده است و 94% از کسب و کاری خرید خواهند کرد که حداقل چهار ستاره را در بررسی‌ها بدست آورده باشد. قابل توجه است که بررسی‌های منفی عمدتاً در سایت‌های تحلیل آنلاین مشاهده می‌شود، در حالی که فیس بوک منبع اصلی تحلیل‌های مثبت بوده است. Forrester Research پیش بینی می‌کند که تا سال 2020، 42% فروش‌های داخل فروشگاهی به دست مشتریانی خواهد بود که تحت تاثیر جستجوی یک محصول در اینترنت قرار گرفته‌اند.

لذا تحلیل و بررسی آنلاین تبدیل به نوع دیگری از بازاریابی اینترنتی شده است که کسب و کارهای کوچک قادر نیستند آن را نادیده بگیرند. خیلی از کسب و کارهای کوچک فکر می‌کنند که نمی‌توانند کاری در مورد تحلیل و بررسی آنلاین انجام دهند، در حالی که این فکر درستی نیست. تنها با تشویق مشتریان برای به اشتراک گذاری تجاربشان، کسب و کارهای کوچک می‌توانند وجهه مثبتی را در تحلیل‌های آنلاین به خود اختصاص دهند. 68% مشتریان در صورت درخواست، تحلیل و بررسی  را در مورد کسب و کار محلی انجام می‌دهند. لذا با فرض اینکه خدمات یا محصولات یک کسب و کار پایین‌تر از حد متوسط نباشد، شاهد تحلیل‌های منفی غیرمنصفانه توسط مشتریان راضی و خوشحال نخواهیم بود.

 

      تاثیر شبکه‌های اجتماعی
 

بر مبنای Statistica، 76%  جمعیت آمریکا حداقل یک پروفایل در شبکه‌های اجتماعی دارند و انتظار می‌رود تا سال 2020 تعداد کاربران جهانی شبکه‌های اجتماعی  به 95/2 میلیارد (650میلیون نفر از این اشخاص تنها از چین هستند) برسد. در سطح شبکه‌های اجتماعی، فیس‌بوک با اختلاف پرکاربرترین و غالب‌ترین شبکه است به این دلیل که در انتهای نیمه نخست سال 2018 فیسبوک در سطح جهان تقریباً 23/2 میلیارد نفر کاربر داشت (Statistica). ابزارهای موبایل و قابل حمل به بستری غالب برای استفاده از فیس‌بوک تبدیل شده‌اند- 68% زمان صرف شده در فیس‌بوک به دست دستگاه‌های قابل حمل مانند موبایل و تب‌لت صورت می‌پذیرد. البته با دقت به شرایط حاکم در ایران، امکان استفاده از فیس‌بوک وجود ندارد و در حال حاضر اینستاگرام به عنوان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی مورد استفاده و بهره بردن قرار می‌گیرد.

دیگر شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی مانند WhatsApp، WeChat، Instagram،  Twitter، LinkedIn، Pinterest و Youtube  می‌شوند.

 

از منظر شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی اینترنتی مهم و مهم‌تر می‌شود. با این حال، خیلی از کسب و کارها مطمئن نیستند که آیا استفاده از شبکه‌های اجتماعی موجب بهبود درآمد کلی شرکت شده است یا نه؟

 

به این دلیل که برقراری ارتباط میان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با افزایش مقدار فروش مشکل است. بر مبنای اطلاعات Business 2 Community:

 

1- 90 درصد بزرگسالان میان سنین 18 تا 29 سال از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند (در مقایسه با 35% از اشخاص بالای 65سال).

2-یک سوم متولدین دهه 60 تا 80 میلادی مشخص کرده‌اند که شبکه‌های اجتماعی شیوه ترجیحی آن‌ها جهت ارتباط با کسب و کارها می‌باشد.

3- 84درصد CEO‌ ها و VPها مشخص کرده‌اند که از شبکه‌های اجتماعی جهت کمک به تصمیم گیری در مورد خرید استفاده می‌کنند.

همه 100 برند برتر جهانی حداقل یک کانال در Youtube دارند و بیشتر از نیمی  از CEOها (27 از 50) در شرکت‌های بین‌المللی، در ویدئوی یک شرکت ظاهر شده‌اند.

علی‌رغم نبود معیار و اقدام اجرایی، انتظار می‌رود که سهم کلی بودجه بازاریابی اختصاص یافته به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از 10% به مقدار متوسط 25% تا سال 2021 برسد.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با وکیل پایه یک و کارشناس تخصصی جهت بازاریابی اینترنتی با موسسه حقوقی بین المللی ثبت سفیر تماس بگیرید.

 

مسائل حقوقی،ثبت شرکت،ثبت برند ، ثبت لوگو ، رتبه بندی شرکت ، اخذ ایزو ، اخذ کارت بازرگانی و امور مهاجرتی خود را به ما بسپارید(با قیمت مناسب).


نظرات