{ }

انتخاب نام شرکت چه مراحل وشرایطی دارد؟

امنتخاب نام برای شرکت شامل چند سیلاب است

انتخاب نام شرکت امری بسیار مهم برای اعتبار و شناسایی شرکت است. از آن جایی که اولین مرحله برای ثبت یک شرکت انتخاب نام شرکت است، چون معرف یک شرکت در حوزه فعالیتتان میباشد، باید نام یک شرکت را با دقت کافی و صبر و حوصله با توجه به موضوع فعالیت شرکتتان انتخاب کنید. در حال حاضر انتخاب نام برای شرکتتان باید 3 سیلاب به بالا باشد. 


شرایط انتخاب نام شرکت چیست و شامل چه مراحلی میششود

شرایط انتخاب نام برای شرکت:

  1. سیلاب در حقیقت به معنی هجا یا بخش است. که به واحد های آوایی گفتار میگویند.
  2. ولی منظور از هجا یا سیلاب در نام شرکت واژه های به کار رفته در نام شرکت است.
  3. در حال حاضر میتوان نام شرکت را سه سیلاب به بالا ثبت کرد و به این منظور که نام شرکت نباید کمتر از 3 سیلاب و یا کمتر از 3 کلمه باشد و مشابهت با نام شرکت دیگری نداشته باشد.
  4. این را مد نظر داشته باشیم  که اسم شرکت نباید لاتین باشد. همین طور نام های فعالیت هایی مثل فنی و مهندسی...
  5. اسم کلمه موسسه جز سیلاب های نام شرکت محسوب نمیشوند. 
  6. در صورتی که اسم مناطق جغرافیایی قابل ثبت است که شرکت در همان منطقه به ثبت برسد.
  7. استفاده از برخی سیلاب هاب اختصاری که مختصرا برای دولت هستند نباید در نام شرکت استفاده شوند مثل ملی ..ایران...کشور....پتروشیمی...
  8. از اسامی که ریشه فارسی ندارند و همچنین اسامی که در لغت نامه دهخدا معنی فارسی ندارند. نباید استفاده کرد.
  9. در سیلاب های شرکت نباید از اسامی مشهور استفاده شود.یا هم چنین از اسامی مقدس..مذهبی...
  10. بطورکلی تعیین نام شرکت باید بر اساس قوانین تجارت باشد.و با موازین اسلامی مغایرت نداشته باشد.
  11. برای تعیین نام شرکت موسس باید نظر مساعد اداره ثبت شرکت ها را ثبت کند.
  12. استفاده از اعداد در نام شرکت میتواند ببه صورت حروف باشد.
  13. از حروف مخفف برای نام شرکت نباید استفاده کرد.
  14. استفاده از برخی کلمات منوط به کسب جواز از مراجع ذی صلاح است.

چرا اسم شرکت­ها نباید تکراری و مشابه باشد؟ 

از آن جایی که نام هر شرکت معرف اعتبار آن شرکت است در نتیجه باید منحصربه فرد باشد، وقبلا توسط شرکت دیگری به ثبت نرسیده باشد.

وچون نام شرکت مناسب، در موفقیت آن بسیار موثر است. نامی که انتخاب میکنیم باید معرف و متمایز کننده کالا و خدمات شرکت باشد. 


مراحلی که برای انتخاب نام شرکت باید انجام دهیم چیست

مراحل انتخاب اسم شرکت:

 

  1. انتخاب نام شرکت باید برای هرشخص منوط به دستورات و قوانین و دریافت مجوز لازم و ارائه مدارک ثبت شرکت باشد.
  2. انتخاب اسم شرکت و ثبت آن را میتوان به صورت آنلاین از طریق سامانه ثبت شرکت ها انجام داد.
  3. در مرحله ثبت شرکت باید 5 نام پیشنهادی برای ثبت شرکتتان ارائه دهید تا از طرف کارشناسان یک نام تایید شود.
  4. اگر کارشناس تشخیص دهد که در نام های پیشنهادی شما مشکلی وجود دارد دلایل رد کردن نام پیشنهادی شما را ارائه میدهند در غیر این صورت اگر با چند عدد از نام های شما مخالفت داشته باشند سراغ بقیه نام های پیشنهادیتان میروند.

     

اگر نام انتخابی تایید نشود چکار باید کرد؟

اگر شخص متقاضی ثبت شرکت به نظر کارشناس اعتراضی داشته باشد. باید طبق فرمی اعتراص خود را به مرجع ثبت اسم شرکت ها ارائه دهدتا کارشناسان به اعتراض مورد نظر رسیدگی کنند. و نظر نهایی را مسئول تعیین نام سازمان ثبت شرکت ها که از فرهنگستان زبان فارسی نظرخواهی میکند اعلام میکند.


انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود: 

شرکت‌های با مسئولیت محدود بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل می‌شوند و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه‌شان به قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود مسئول تعهدات مجموعه خواهند بود. نکته بسیار مهمی که در نام‌گذاری این نوع کمپانی‌ها وجود دارد این است که در اسم شرکت باید عبارت با مسئولیت محدود قید شود، وگرنه آن مجموعه در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب می‌شود و تابع مقررات آن خواهد بود. در نتیجه، اسم شرکت با مسئولیت محدود نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد.


تعیین نام شرکت سهامی خاص:

در شرکت‌های سهامی خاص، تمام سرمایه مجموعه را خود موسسین در هنگام تاسیس تامین می‌کنند. با این حال، باید از درج اسم شرکا در نام شرکت پرهیز کرد. همچنین عبارت شرکت سهامی خاص باید قبل یا بعد از اسم شرکت و بدون فاصله با آن به صورت روشن و خوانا در کلیه اوراق، آگهی‌ها و اطلاعیه‌ها قید شود.


اسم شرکت‌های سهامی عام:

در شرکت‌های سهامی عام، قسمتی از سرمایه مجموعه از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد نام‌گذاری این کمپانی‌های بزرگ تجاری باید به آن توجه داشت، درج عبارت سهامی عام در تمامی آگهی‌ها، اوراق و اطلاعیه‌ها است. این عبارت باید به طور کامل و به صورت مشخص روی تمامی سربرگ‌ها و حتی وب‌سایت رسمی کمپانی نیز بیاید.


نام‌گذاری شرکت تضامنی:

در نام این نوع کمپانی‌ها باید عبارت شرکت تضامنی و دست‌کم اسم یکی از شرکا ذکر شود. ذکر این نام به منظور معرفی این فرد و اعتبار بخشیدن به مجموعه است. در صورتی که نام شرکت دربردارنده اسامی تمام شرکا نباشد، باید بعد از اسم شریک یا شریکانی که نامشان آمده، عبارت‌هایی از قبیل «و شرکا» یا «و برادران» قید شود. معمولاً مدیر مجموعه تضامنی همان کسی است که نام شرکت از او گرفته شده است و این فرد اختیار کامل اداره مجموعه را دارد.


انتخاب نام شرکت نسبی:

نام‌گذاری شرکت‌های نسبی همانند شرکت‌های تضامنی است و باید دربردارنده عبارت شرکت نسبی و اسم دست‌کم یکی از شرکای ضامن باشد. ذکر این نام به منظور معرفی این فرد و اعتبار بخشیدن به مجموعه است. در شرایطی که اسم شرکت دربردارنده نام تمام شرکا نباشد ذکر عبارت‌هایی مثل «و شرکا» یا «و برادران» در ادامه نام این فرد ضروری است. گفتنی است که اگر کسی به عنوان شریک ضامن به مجموعه‌ای از پیش موجود داخل شود، به نسبت سرمایه‌ای که با خود می‌آورد، مسئول قرض‌هایی خواهد بود که مجموعه قبل از ورود او داشته است. این ماده حتی اگر نام شرکت نیز تغییر کرده باشد پابرجا خواهد ماند.


تعیین نام شرکت مختلط سهامی:

در اسم این کمپانی‌ها باید عبارت شرکت مختلط سهامی و نام یکی از شرکای ضامن قید شود. درج عبارت مختلط سهامی نشان می‌دهد که این مجموعه از اختلاط دو نوع شریک ضامن و سهامی تشکیل شده است و ذکر اسم یکی از این شرکا به منظور مشخص بودن طرف معامله برای مشتریان و طرف حساب برای طلبکاران است.


نام‌گذاری شرکت مختلط غیرسهامی:

درشرکت مختلط غیرسهامی از امتیازهای شرکت با مسئولیت محدود و تضامنی استفاده میشود. در ثبت این شرکت ها عبارت شرکت مختلط غیر سهامی و اسم یکی از شرکای ضامن باید حتما قید شود. باید توجه داشت که اگر نام یکی از شرکای با مسئولیت محدود در اسم شرکت بیاید، او نیز در مقابل طلبکاران شرکت طبق قانون شریک ضامن محسوب خواهد شد.


انتخاب اسم برای شرکت‌های تعاونی:

در انتخاب نام برای شرکت تعاونی باید تمامی دستور العمل های اجرایی برای تعیین نام اشخاص حقوقی را رعایت کنند. و در شرکت تعاونی باید از عبارت تعاونی بطور حتم در عنوان شرکت استفاده کنیم.

مجموعه شرکت تعاونی زیر نظر وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی فعالیت دارند.


نام هایی که نیاز به اخذمجوزدارندچه  نام هایی هستند

نام‌هایی که نیاز به مجوز دارند:

بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیست، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری، صندوق قرض‌ال

حسنه، لیزینگ، هلدینگ و…

همچنین برای ثبت شرکت‌های تعاونی ابتدا باید نام پیشنهادی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نامه‌ای جداگانه درخواست شود.


هزینه تعیین نام شرکت چقدر است؟

تعیین نام پیشنهادی شرکت هیچ گونه ای هزینه ای برا یشخص متقاضی ندارد.


مدت اعتبار نام شرکت:

نام مورد نظر شرکت که در شرف تاسیس است. فقط به مدت 3 ماه از تاریخ تایید اعتبار دارد  و بعد از آن باید مجددا تمدیدشود. اگر تمدید صورت نگیرد، اسم شرکت منقضی میشود.

و این اعتبار در شرکت سهامی عام از تاریخ مجمع عمومی موسسین 6 ماه است. 

نام شرکت انتخاب شده و ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم مختص همان شرکت است. و این حق اختصاصی بعد از انحلال و ختم تصفیه منقضی میشود.


 

اقدامات لازم در صورت رد نام‌های پیشنهادی:

در صورت وجود تعارض در نام با معیارهای فوق‌الذکر، مراتب رد نام با ذکر علت به اطلاع متقاضی خواهد رسید. در این شرایط، متقاضی موظف است مجدداً پنج اسم جدید را به ترتیب اولویت به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهد و روند انتخاب نام شرکت همانند بار اول انجام می‌پذیرد. البته چنانچه متقاضی نسبت به این کارشناسی و تایید نشدن نام انتخابی‌اش اعتراض داشته باشد، می‌تواند با ذکر دلایل در فرم مربوطه، درخواست کارشناسی مجدد نماید. در صورتی که پس از انجام اعتراض، رد مجدد اتفاق بیفتد، متقاضی می‌تواند دوباره با تکمیل فرم و اعلام دلایل مراتب اعتراض خود را اعلام نماید. در این مورد، نظر مسئول تعیین نام اداره کل ثبت شرکت‌ها، نظر نهایی محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که در تعیین و تغییر نام اشخاص حقوقی، رعایت مواد ۹۵، ۱۱۷، ۱۴۱، ۱۶۳، ۱۸۴ و ۲۰۰ قانون تجارت، تبصره ذیل ماده ۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت و تبصره ذیل ماده ۱ آیین‌نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری الزامی است. همچنین باید بدانید که اسم شخصیت حقوقی در صورت ثبت، قابل انتقال به غیر نخواهد بود. البته ذکر این نکته ضروری است که اسامی ثبت‌شده، با تنظیم و تسلیم صورت‌جلسه بر اساس قوانین اساسنامه و ارائه به مرجع ثبتی، قابل تغییر خواهد بود.


 

برای اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

مراحل ثبت شرکت بطور کامل

راهنمای کامل برای انتخاب نام برند به همراه اسامی پیشنهادی

 

جهت کسب اطلاعات بيشتر و مشاوره رايگان ميتوانيد با

موسسه حقوقي ثبت سفير تماس بگيريد

 

 

 


نظرات




مطالب مرتبط