{ }

برگه سهام در شرکت های سهامی – اعم از سهامی عام و سهامی خاص– از اهمیت به سزایی برخوردار است. برگه سهام، نشان دهنده سهام‎داران یک شرکت است. هر شخصی که مالک برگه سهام باشد، در واقع سهام‌‎دار شرکت شناخته می‎شود و از کلیه حقوق یک سهام‌دار برخوردار است.

مندرجات برگه سهام

مطابق ماده ۲۵ لایحه اصلاحی قانون تجارت، اوراق سهام باید متحدالشکل و چاپی و دارای شماره ترتیب بوده و به امضای لااقل دو نفر که به موجب مقررات اساسنامه تعیین می­‌شوند برسد. هم­چنین قانون‌گذار در ماده ۲۶ نکاتی را مقرر داشته که باید در برگه سهام درج گردد:

  • نام شرکت و شماره ثبت آن در دفتر ثبت شرکت­‌ها
  • مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار پرداخت شده آن
  • تعیین نوع سهم
  • مبلغ اسمی سهم و مقدار پرداخت شده آن به حروف و با اعداد
  • تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است

هر شرکت سهامی باید هنگام تأسیس، و یا هنگام ورود سهام‌دار جدید به شرکت، برگه سهام جدید منتشر کند و در اختیار سهام‌داران خود قرار دهد. هم­چنین شرکت باید نام سهام‌داران خود و کلیه نقل و انتقالات سهام را در دفتر سهام (دفتری مخصوص که در مرکز شرکت نگه‌داری می‌شود) ثبت کند. تا زمانی که اوراق سهام صادر نشده است، شرکت باید به صاحبان سهام گواهی‌نامه موقت سهم بدهد. این گواهی‌­نامه در حکم سهم است. اما با این تفاوت که بعد از یک سال و در صورتی که سهام اصلی منتشر نشود، باطل خواهد شد. به علاوه تا وقتی که شرکت به ثبت نرسیده صدور ورقه سهم یا گواهی­‌نامه موقت، ممنوع است. در صورتی که این کار انجام شود و به شخص ثالثی خسارتی وارد شود، امضا کنندگان این اوراق مسئول خواهند بود.

متأسفانه بیشتر شرکت‌ها برگه سهام منتشر نمی‌کنند و این موضوع پس از چند سال و هنگام رشد شرکت، مشکلات عدیده‌ای را برای شرکت و سهام‌داران آن به وجود می‌آورد. به همین دلیل اکیدا توصیه می‌شود هنگام تأسیس شرکت، دفتر سهام تهیه شود و برای سهام‌داران، برگه سهام صادر گردد.

کارشناسان ثبت سفیر در این زمینه اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار می‌دهند و در صورت درخواست شما می‌توانند با صرف کمترین هزینه و زمان، تمامی این فرآیندها را برای شما به انجام برسانند. با ما تماس بگیرید.


نظرات




مطالب مرتبط