{ }

چگونگی دریافت گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده یکی از مدارک مهمی است که بسیاری از شرکت ها و افراد پس از ثبت شرکت اقدام به دریافت آن می نمایند. این گواهی امکان دریافت مبلغ بیشتر از قیمت واقعی کالا را به شرکت ها می دهد، تا مبلغ دریافت نموده از خریدار را به دولت بپردازند. به طور کلی کالایی که به دست مشتری می رسد و هزینه ای برای خرید آن می پردازد، مبلغی بیش از قیمت واقعی آن است.

این تفاوت قیمت واقعی کالا با مبلغ پرداختی از سوی خریدار را ارزش افزوده می گویند. حال دریافتید که منظور از ارزش افزوده چیست و چرا باید شرکت ها برای کالاها و خدماتی که به مشتری ارائه می دهند، اقدام به دریافت گواهی ارزش افزوده نمایند. اما آیا می دانید این گواهی توسط چه کسانی باید دریافت شود؟ یا این که چه مراحلی باید برای دریافت گواهی طی شود؟

در ابتدا باید به این مسئله اشاره کنیم که این گواهی در اصل گواهی مالیات بر روی اجناس محاسبه شده است، که از خریداران دریافت می شود. این مالیات دریافت شده از سوی شرکت های مختلف، در نهایت به دولت باز می گردد و تولیدکنندگان تنها واسطه ای برای دریافت این گواهی به شمار می روند.

از این رو اشخاصی که گواهی ارزش افزوده دریافت می نمایند، تنها باید هزینه مشخص شده را بر روی کالا افزوده و آن را از خریدار دریافت کنند. سپس از این مبلغ را به حساب دولت واریز نمایند.

گواهی ارزش افزوده به چه کسانی تعلق می گیرد؟

هر کالایی که توسط خریداران در بازار تهیه می شود، هزینه مالیات بر ارزش افزوده دارد که به دولت پرداخت می شود. از این رو هم افراد حقیقی و هم افراد حقوقی می توانند با دریافت این گواهی، بر روی کالاهای خود مبلغی را به عنوان ارزش افزوده بیفزایند. در اصل این اشخاص حقیقی و حقوقی تنها زمانی مجاز به دریافت ارزش افزوده هستند که گواهی مالیات بر ارزش افزوده را دریافت نموده باشند.

اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت گواهی ارزش افزوده ابتدا باید اقدام به ثبت نام و تکمیل پرونده مالیاتی نمایند. این مرحله خود فرایند خاصی دارد که بهتر است توسط افراد متخصص طی شود. در ادامه به مراحل دریافت این گواهی اشاره خواهیم نمود. اما از آنجایی که این گواهی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، بهتر است فرایند ثبت نام و دریافت آن را به افراد متخصص بسپارید.

مراحل دریافت گواهی مالیاتی بر ارزش افزوده 

در حالت کلی گواهی ارزش افزوده به مدت ۶ ماه یا یک سال صادر می گردد. مدت زمان صدور این گواهی بسته به تشخیص حوزه مالیات متغیر است. پس از پایان اعتبار گواهی مالیاتی دریافت شده بر ارزش افزوده، اشخاص حقیقی و حقوقی باید برای تمدید این گواهی مجددا به حوزه مالیاتی مراجعه نمایند.

افرادی که اقدام به ثبت شرکت و دریافت کد اقتصادی نموده باشند، می توانند برای دریافت گواهی مالیاتی اقدام کنند. برای دریافت این گواهی لازم است اشخاصی حقیقی و حقوقی مراحل زیر را طی کنند:

  • ثبت نام اولیه گواهی ارزش افزوده
  • ارائه مدارک ثبت نام اولیه و برگه ثبت نامه به حوزه مالیاتی
  • ادامه مرحله ثبت نام پس از دریافت رمز عبور
  • ارسال مدارک ثبت ارزش افزوده به اداره دارایی( این مدارک عبارتند از کپی تمامی قراردادها برای ثبت نام گواهی مالیات بر ارزش افزوده، برگ اولیه ثبت نام گواهی و شناسه کاربری و رمز عبور، ارائه اظهارنامه)

پس از تکمیل کردن و ارائه تمامی این مدارک، مراحل صدور گواهی مالیات به اتمام خواهد رسید. اما از آنجایی که طی کردن این مراحل از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از حساسیت برخوردار است، بهتر است فرایند دریافت گواهی مالیاتی را به افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند بسپارید.

مهمترین مدارک برای دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده 

مدارکی که اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت گواهی ارزش افزوده نیاز دارند را، باید به چند دسته مختلف دسته بندی کنیم. زیرا برخی از این مدارک برای ثبت نام اولیه لازم هستند و برخی دیگر باید در مرحله آخر ثبت ارزش افزوده تهیه شوند. مدارک اولیه ای که برای ثبت گواهی لازم است است را باید چنین بیان کنیم:

  1. ارائه کپی مدارک اصلی( شناسنامه و کارت ملی) اعضای شرکت
  2. ارائه وکالتنامه از سوی اعضا
  3. ارائه آگهی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات آن
  4. ارائه کد اقتصادی شرکت
  5. مجوز فعالیت شرکت یا گواهی صلاحیت شرکت
  6. آدرس دقیق محل سکونت پیمانکار
  7. کد پستی دفتر رسمی شرکت یا محل فعالیت
  8. کد پستی پیمانکار
  9. تلفن همراه و ثابت پیمانکار یا مدیر عامل شرکت

علاوه بر این مدارک برای دریافت گواهی ارزش افزوده، مدارک دیگری نیز لازم است که در آخرین مرحله ثبت گواهی باید تهیه شوند. از جمله:

  • مدارک آخرین اعضای شرکت
  • نام بانک شرکت و شماره حساب
  • نام شعبه بانک و کد شعبه
  • کد پستی و آدرس دقیق رئیس هیات مدیره شرکت
  • تلفن رئیس هیات مدیره شرکت

پس از ارائه تمامی این مدارک و طی مراحل ثبت نام گواهی ارزش افزوده، طی چند روز بعد از ثبت نام گواهی توسط پست به شخص حقیقی و حقوقی ارسال خواهد شد.


نظرات