مدل بازاریابی D2C

مخفف DIRECT TO CONSUMER است. D2C در واقع مدلی از بازاریابی است که در آن تولید کننده بدون نیاز به شرکت های عمده فروش، توزیع کننده و یا خرده فروشی ها محصول و یا خدمات خود را مستقیماً به مصرف کننده ارائه می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره D2C این مقاله را مطالعه فرمایید.

با توجه به مقرون به صرفه بودن مدل D2C در مقایسه با سایر مدل های بازاریابی و اهمیت استفاده از آن در مناسبات تجاری، در این مقاله سعی می کنیم تا بیشتر در مورد مدل بازاریابی D2C صحبت کنیم تا بدانیم که دلیل استقبال برخی از تولید کنندگان از این روش چیست و چگونه می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

معرفی مدل D2C (مستقیم به مصرف کننده)

برای مدت زمان طولانی روش فروش محصول از طریق عمده فروشی ها بر روابط بین مصرف کننده و برند تجاری تاثیرگذار بود ولی به مرور زمان برندهای تجاری به این درک رسیدند که باید در ارتباط نزدیک تر با مصرف کنندگان قرار بگیرند تا نیاز واقعی آنها را بهتر درک کنند و به همین دلیل به شیوه های جدیدی از بازاریابی روی آوردند.

مدل بازاریابی D2C فرصت های جدیدی را در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد تا بطور منظم با مصرف کنندگان خود در ارتباط باشند، اعتماد سازی نمایند و روابط خود را با آنها تقویت کنند و با درک عمیق تر از تمایلات مصرف کنندگان برای آنها کمپین های شخصی ایجاد نمایند.

بازاریابی D2C مورد استقبال بسیاری از شرکت های کوچک می باشد. حذف عمده فروش ها و شرکت های واسطه نظیر توزیع کنندگان و خرده فروش ها می تواند هزینه های یک شرکت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و در ایجاد رابطه ای مثمرثمر و مستمر بین یک برند تجاری و مصرف کننده مفید باشد. مصرف کنندگان هم خوشحال خواهند بود که با برند مورد علاقه خود در ارتباط مستقیم هستند و می توانند نظرات خود را مستقیما با آنها در میان بگذارند.

 

چرا استفاده از مدل D2C برای برندها مقبول تر است؟

اکنون که متوجه شدیم مدل D2C چیست بهتر است بیشتر در مورد دلایل محبوبیت این روش صحبت کنیم و بدانیم که چه دلایلی باعث شده است که این مدل بازاریابی D2C با سرعت زیادی جایگزین روش های قبلی شود.

1- شکل گیری یک رابطه وفادارانه بین برند و مصرف کننده

مدل بازاریابی D2C پیوند وفادارانه ای را بین مصرف کننده و برندی که توسط فروشنده عرضه می شود، ایجاد خواهد کرد. در این نوع از بازاریابی برخلاف بازاریابی از طریق عمده فروش ها و یا بازاریابی B2B هیچ واسطه ای بین مصرف کننده و فروشنده وجود ندارد و این باعث می شود تا خرید و فروش کالا ها آسانتر و رضایت بخش تر باشد.

2- ارتباط مستقیم با مشتریان

در بازاریابی به روش D2C هیچ واسطه ای وجود ندارد. برندها با مصرف کنندگان خود در ارتباط مستقیم هستند. مشتریان می توانند نظرات و انتقادات خود را مستقیم به برند مورد علاقه خود منتقل کنند و در مورد محصولات جدید به سرعت به روز شوند.

 

3- حفظ اطلاعات مشتری

در بازاریابی به روش عمده فروشی صاحب یک برند به داده های مشتریان دسترسی ندارد و این اطلاعات در دسترس شرکت های واسطه می باشد. این امر موجب از دست دادن اطلاعات مشتری در خرید و فروش کالا خواهد شد.

 

4- صرفه جویی در هزینه ها

حضور هر نوع شرکت واسطه در فروش کالا شامل عمده فروش، توزیع کننده و یا خرده فروش موجب بالا رفتن هزینه های یک برند تجاری خواهد شد لذا برای شرکت های کوچک یکی از روش های آسان جهت کنترل هزینه استفاده از مدل بازاریابی مستقیم می باشد.

 

5- انتقال اطلاعات به مشتری

بازاریابی D2C در انتقال فوری اطلاعات محصول به مصرف کنندگان بهتر عمل می کند. برای شرکت هایی که ممکن است در هر فصل تغییرات جدیدی را در خط تولید خود داشته باشند، استفاده از این مدل موجب می شود که بدون تأخیر اطلاعات مربوط به محصولات جدید را به مصرف کنندگان منتقل نمایند.

 

6- حفظ اعتبار و شهرت شرکت

یکی دیگر از مزایای استفاده از مدل بازاریابی مستقیم این است که برندها در تصویری که از آنها برای مشتری ساخته می شود کنترل و نظارت خواهند داشت. هنگامی که یک واسطه وجود دارد شرکت ها کنترلی بر روی شکل گیری تصویر برند خود در ذهن مشتری ندارند. با استفاده از مدل D2C مشتریان می توانند اطلاعات را به شیوه صحیح تر و کامل تری دریافت نمایند.

 

 

مدل بازاریابی D2C

 

چه کسانی بیشتر از مدل D2C استفاده می کنند؟

  • صنایع کوچک

صنایع کوچک بیش از سایر شرک تها از مدل بازاریابی D2C استفاده می کنند. ویژگی این مدل به دلیل ایجاد صرفه جویی در هزینه های فروش، کنترل اطلاعات مشتری و حفظ تصویر شرکت در ذهن مشتری مورد توجه صنایع و شرکت های کوچک می باشد. این شرکت ها از رابطه مستقیم با مصرف کننده جهت ایجاد یک رابطه وفادارانه بین برند و مصرف کننده بهره برداری نموده و ضمن حفظ مشتری های فعلی تلاش می نمایند تا نرخ جذب مشتری جدید را هم افزایش دهند.

  • برندهای بزرگ

دوره ای که در آن برندهای بزرگ برای فروش محصولات خود به فعالیت شرکت های عمده فروش و یا توزیع کننده ها وابسته باشند به سر رسیده است. بسیاری از برندهای بزرگ هم در تلاش هستند تا نام مصرف کنندگان خود را بطور مستقیم در لیست مشتریان قرارداده و با آنها در ارتباط نزدیک تری قرار بگیرند. مشتریان امروز هم مایل هستند از روند تغییرات در محصولات تولیدی سریعتر مطلع شده و با برند مورد علاقه خود در ارتباط مستقیم باشند.

  • کارآفرینان و مبتکرین

کارآفرینان، مبتکرین و صاحبان صنایع نو هم از مدل بازاریابی D2C استقبال می کنند. برای شرکت هایی که محصولات نو را به بازر عرضه می کنند، یافتن روش های مقرون به صرفه در تولید حائز اهمیت است ضمن اینکه این شرکت ها شاید بیش از سایرین به شخصی سازی خدمات بر طبق میل و نیاز مشتریان خود اهمیت می دهند.

 

چند نکته در بازاریابی D2C

در پایان به چند نکته اساسی برای موفقیت در بازاریابی اشاره می کنیم:

  • مهم نیست که چه چیزی را می فروشید یا از چه راهکاری استفاده می کنید، همیشه منحصر به فرد بودن خدمات خود را حفظ کنید. این می تواند مهم ترین دلیلی باشد که مصرف کننده همیشه شما را در ذهن داشته باشد.

 

  • سعی کنید تجربه شخصی خود را به مشتریان ارائه دهید. بگذارید تا مشتری احساس کند که در مسیری که برای کسب تجربه طی کرده اید همسفر شما بوده است.

 

  • بر روی حل مسائل متداول که افراد عادی با آن درگیر هستند تمرکز کنید. مردم منبع خوبی از مشتری ها هستند اما زمانی که شما بر روی چالش های آنها تمرکز می کنید با شما ارتباط مؤثرتری برقرار می کنند.

 

  • از مشتریان خود بخواهید تا نظراتشان برای شما ارسال نمایند. نظرات آنها را در وب سایت خود و یا سایر صفحات اجتماعی که برای بیزینس از آنها استفاده می کنید منتشر کنید.

 

  • از رسانه های اجتماعی متفاوتی برای معرفی محصول و یا تغییراتی که در محصولات شما ایجاد می شود استفاده کنید. صفحات اجتماعی فضای مناسبی است تا افراد بیشتری را جذب نموده و اطلاعات بیشتری را از برند خود با آنها به اشتراک بگذارید.

 

  • اطمینان حاصل کنید که محصول شما بدون وقفه در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. اگر تقاضای بیشتری برای محصول شما ایجاد شود ولی قادر به پاسخگویی نباشید شکست خواهید خورد.

 

  • استراتژی رقبای خود را تحلیل کنید. راه های رفته را که منتهی به موفقیت شده است کشف نمایید و از آن استراتژی ها استفاده کنید. کپی برداری از راه های موفقیت یک مهارت است.