{ }

انواع طلاق

به طور کلی طلاق به دو دسته تقسیم می شود:

طلاق رجعی: که همان طلاق از طرف مرد است.

طلاق بائن: که همان طلاق خلع و مبارات می باشد.

طلاق خلع همان طلاق از طرف زن است و طلاق مبارات همان طلاق توافقی است. در ادامه به به تفصیل به هریک از این موارد خواهیم پرداخت.

 

طلاق رجعی چیست و شامل چه احکامی می شود؟

در قانون شرع حق طلاق با مرد بوده و برای این امر نیازی به شروطی که در سند ازدواج آمده است ندارد. یکی ازانواع طلاق، طلاق رجعی یا همان طلاقی است از سوی مرد صور ت می پذیرد. این نوع از طلاق در اصطلاح به شرایطی گفته می شود که مرد پس از جدایی از همسر خود می تواند مجددا به همسر خود و زندگی مشترکشان بازگردد.

به همین دلیل در قانون مدنی احکام ویژه ای برای رجوع از طلاق مقرر شده است . بر همین اساس، در صورتی که طلاق از نوع رجعی باشد ، مرد می تواند در ایام عده زن (مدت زمانی است که زن پس از جدایی باید از ازدواج خودداری کند)، دوباره به زندگی با وی ادامه بدهد.

در طلا‌ق رجعی جدا از این که در مدت عده، شوهر حق رجوع دارد، طرفین حقوق و تکالیفی را نیز دارا می‌باشند. به عنوان مثال، اگر در طلا‌ق رجعی زن یا شوهر بمیرند، از هم ارث می‌برند و زن مستحق دریافت نفقه است.

مرد نیز حق ندارد تا زمانی که مدت عده به پایان نرسیده است، زن (مطلقه رجعیه خود) را از محل سکونتش یعنی منزل خود خارج نماید. این موضوع تا جایی پیش می رود که برخی فقها منزلت زن را تا شأن یک همسر حقیقی ارتقا می‌دهد؛ گویا که اصلا‌ً طلا‌قی صورت نگرفته است برخی فقها وی را در مدت عده در حکم زوجه دانسته و بعضی دیگر او را زوجه حقیقی تلقی می‌کنند.

 

طلاق مشکلات خاص خود را دارد و خیلی از افراد حاضر نیستند بار این مشکلات را به تنهایی به دوش بکشند پس به شما پیشنهاد میکنیم در این مسیر از وکیل طلاق و یا مشاورین با تجربه کمک بگیرید.

 

طلاق بائن و شامل چه احکامی می شود؟

همان طور که پیش تر به آن اشاره شد طلاق بائن خود شامل طلاق خلع و طلاق مبارات است. درطلاق بائن برای شوهر حق رجوع وجود ندارد و با اجرای صیغه طلاق رابطه زوجیت بین زوجین به طور کامل قطع خواهد شد.

طلاق بائن خود به چند دلیل حاصل می‌شود که یکی از این دلایل، کراهتی است که زن از شوهر دارد یا هر دو از یکدیگر دارند. در صورتی که کراهت متقابل باشد، طلاق از نوع مبارات (توافقی) است و اگر کراهت یک ‌طرفه زن از شوهر باشد، طلاق از نوع خلع (طلاق از طرف زن) خواهد بود. در ادامه به هر یک آنها بیشتر خواهیم پرداخت.

طلاق خلع: طبق قانون حق طلاق با مرد بوده و زن نمی تواند بی دلیل و بدون رضایت از شوهر خود طلاق بگیرد، مگر آنکه دلیلی قانع کننده داشته باشد. بنابراین، بر اساس ماده 1146 قانون مدنی، “طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به وی می‌دهد، طلاق بگیرد؛ اعم از اینکه مال مزبور عین مهریه یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.”

در حقیقت در این نوع از طلاق زمانی صورت می گیرد که زن به شوهرش دیگر علاقه­ ای ندارد و از او بیزار است و قصد جدایی دارد و شوهرش مایل به طلاق دادن او نیست، بنابراین مهر یا مالی از خود به او می بخشد که طلاقش را بگیرد.

در این شرایط طلاق واقع شده طلاق خلع است که بائن هم می باشد، به همین جهت در زمان عده برای شوهر حق رجوع وجود ندارد. به علاوه طلاقی که قبل از زناشوئی واقع گردد و طلاق زن یائسه از جمله مواردی است که در این زمره  این نوع طلاق قرار می گیرد.

طلاق مبارات: طلاق مبارات یا توافقی سریعترین و آسانترین راه در میان انواع طلاق است. در طلاق توافقی زن و مرد پس از توافق بر سر مسائل اصلی مانند مهریه، نفقه  وحضانت فرزندان از یکدیگر جدا می شوند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله ای که پیشتر درباره این موضوع نوشته شده است مراجعه کنید.

عسروحرج  چیست و در طلاق چه معنایی دارد؟

یکی از مواردی که می تواند در فرایند طلاق نقش کلیدی بازی کند، مفهومی با نام عسر و حرج است. عسر در لغت به معنای تنگی، سختی و دشواری است و حرج  نیز به تنگی و فشار تعبیر شده است.

در حقیقت هر عملی که شخص را به تنگنا و سختی بیاندازد و انجام یا تحملش برای وی سخت و دشوار کند، اصطلاحا می‌گویند دچار عسر و حرج شده است که نمونه بارز آن در زندگی مشترک به چشم می خورد و در صورت اثبات در دادگاه، منجر به صدور حکم طلاق می‌شود.

لازم به ذکر است که طلاق ناشی از عسر و حرج زن در دسته طلاق بائن قرار می گیرد، چراکه حکم طلاق ناشی از کراهت زن نسبت به مرد صورت گرفته و مرد حق رجوع به زوجه و آشتی در ایام عده زوجه را ندارد.

 

عسر و حرج زن شامل چه مواردی می شود؟

  • ترک زندگی توسط شوهر حداقل به مدت شش ماه متوالی یا ۹ماه متناوب بدون عذر موجه.
  • اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا مشروبات الکلی و امتناع زوج از ترک آنها یا عدم امکان الزام شوهر به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. (در صورتی که زوج به تعهداتش عمل نکند و یا پس از ترک دوباره به مصرف مشروبات الکلی یا موادمخدر روی آورد با درخواست زوجه طلاق انجام خواهد.)
  • محکومیت قطعی شوهر به حبس پنج سال یا بیشتر.
  • ضرب و جرح یا فحاشی یا هرگونه سوء‌ رفتار مستمر زوج  که عرفا با توجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد.
  • ابتلاء شوهر به بیماری های صعب العلاج روانی یا مسری یا هر عارضه صعب‌العلاج دیگر که زندگی مشترک را مختل کند مثل بیماری سارس یا ایدز.
  • عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.
  • در صورتی که پس از گذشت ۵ سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر، صاحب فرزند نشود.
  • زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید.
  • جنون در مواردی که فسخ نکاح شرعاً ممکن نباشد.

در پایان ذکر این نکته الزامی است که فرایند طلاق اصولا فرایندی پیچیده و دارای جزئیات بسیاری است، به همین جهت با توجه به تجربه های پیشین ما در این زمینه گاها فرایند طلاق، به دلیل عدم آگاهی افراد می تواند پروسه ای زمان بر باشد و پرونده را با چالش های گوناگونی مواجه کند. بنابراین، توصیه می شود به منظور تسریع روند پرونده و نیز بهره مندی کامل از حقوق خود از تجارب و مشاوره های وکلای مجرب و با سابقه در دعاوی خانوادگی بهره مند شوید.


نظرات