{ }

اکثر ما شعار تبلیغات هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری هوشمندانه است را شنیده ایم ، ولی با این حساب هنوز یکی از دغدغه‌های همیشگی صاحبان کسب‌وکار (به ویژه کسب‌وکارهای کوچک و تازه کار)، هزینه‌های ناشی از تبلیغات است، به‌خصوص اینکه در بسیاری از موارد برای رسیدن به اثربخشی بیشتر در جذب مشتری، نیاز به بازنگری و تغییرات مداوم دارد.

شاید شما هم با این مورد برخورد کرده باشید که فکر ، وقت و هزینه ای را صرف تولید یک تبلیغ کرده اید ولی بازخورد ناشی از آن دلچسب و مفید نبوده است . در این لحظه تنها چیزی که به ذهن شما می رسد این است که تبلیغات اثری در کار شما ندارد ، ولی در این نوشتار گام هایی برای انجام تبلیغات با کمترین هزینه های ممکن برای کسب و کار شما در فضای مجازی ارائه می شود تا به این درک برسید که تبلیغات آنلاین کم هزینه ، سرمایه گذاری هوشمندانه و پربازده تری است .

۱- طرح کسب و کار خود را روی کاغذ بیاورید !

اولین مرحله ، بررسی بهترین چشم انداز برای تبلیغ و معرفی کسب و کار شماست ، پس از آن طراحی مسیر چگونگی رسیدن به آن ، سپس نوبت تهیه طرح بازاریابی و نحوه ارائه آن در فضای مجازی است

۲- خود را متمایز کنید !

در این مرحله شما می بایست ، تمامی خدمات ، محصولات و اطلاعاتی که می تواند شما را نسبت به رقبا متمایز کند را روی کاغذ بیاورید و ببینید جذاب ترین چیزی که در کسب و کار شما به چشم می خورد کدام است و چگونه می توان از این جذابیت برای معرفی غیر مستقیم محصول خود استفاده کرد . مثلاً اگر صاحب فروشگاه دستگاه های تسویه آب هستید بهترین و اثرگذارترین روش معرفی غیر مستقیم پرداختن به کمبود آب و زیاد شدن ناخالصی آب های آشامیدنی بپردازید .

۳- یک وب سایت بسازید !

امروزه اگر کسب و کار شما در گوگل پیدا نشود ، یعنی وجود خارجی ندارید ! متاسفانه این یک واقعیت است . باید بدانید در دنیای کسب‌وکار امروز- حتی برای کسب‌وکارهای بسیار کوچک- نداشتن وب سایت بی‌معنی است، چرا که بخشی از هویت هر کسب‌وکار می‌تواند با آن مشخص شود. داشتن یک وب سایت مزایای فراوانی دارد که با شروع بازاریابی خود می تواند هزینه اولیه طراحی را جایگزین نماید

۴- از فضاهای رایگان استفاده کنید !

اگر توانایی طراحی و ساخت یک وب‌سایت سفارشی برای خود ندارید، می‌توانید از سایت‌های ارائه‌دهنده قالب‌های آماده و طراحی شده مانند بلاگفا، ایران بلاگ و میهن بلاگ استفاده کنید ، البته به شرط این که به مشکل فنی نخورد و در ضمن این فضا قابل دسته بندی مناسب و کاربردی ( رابط کاربری ) نیست .

۵- از سایت های تبلیغ رایگان استفاده کنید !

نمونه های زیادی از سایت های معرفی مشاغل رایگان ( بانک های مشاغل با بازدید روزانه ) وجود دارد ، بودن در این فضاها صرفا دسترسی به اطلاعات کسب و کار شما را راحت تر می کند . ولی به چند نکته توجه کنید :

اول اینکه وب سایت هایی که به صورت نیازمندی آگهی رایگان برایتان می سازند شاید زیاد مورد استفاده قرار نگیرند ( شما خودتان چند مورد از آگهی ها را مطالعه کردید ؟)

دوم اینکه در وب سایت هایی تبلیغ کنید که شما را به صورت مجزا تبلیغ و برای کاربرانشان به نمایش می گذارند

سوم اینکه به این نکته توجه کنید که اطلاعات شما قابل ویرایش باشد ( اگر تلفن شما عوض شود و این آگهی قابل ویرایش نباشد ، شما یک آگهی سوت و کور خواهید داشت )

چهارم اینکه اطلاعات خود را کامل معرفی کنید ، قرار دادن لینک وب سایت شما در این وب سایت ها با توجه به بازدیدهای بالا می تواند به سئو و پیدا شدن سریع تر شما در گوگل کمک کند .

برای نمونه می توانید از سامانه مشاغل یک کسب بازدید کنید که فضایی رایگان با چند مزایای کاربردی برایتان ایجاد می کند

۶ – کسب‌وکار خود را در شبکه‌های اجتماعی معرفی کنید !

ضریب نفوذ و تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی را بسیار جدی بگیرید. شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک ، اینستاگرام ، گوگل پلاس، لینکدین و همچنین اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند مانند واتس آپ ، لاین و تلگرام بسیار تاثیرگذارند.

در حال حاضر افرادی را می شناسم که از اینستاگرام در آمد هفته ای ۵ میلیون برای کسب و کار خود ایجاد کرده اند . آمارها و بازدیدهای فراوان از این شبکه های رایگان به معنی حضور دائمی مشتریان بالقوه شما است .

۷- کاتالوگ های تبلیغاتی جذاب ولی رایگان بسازید !

داشتن کاتالوگ در هر کسب و کار بسیار مفید است ولی با توجه به هزینه های بالای چاپ ، برای شروع مناسب نیست . این نکته را نیز باید در نظر گرفت اگر بعد از مدتی تصمیم گرفتید تغییری در کاتالوگ ایجاد کنید باید چکار کرد ؟ با کاتالوگ های چاپ شده که هنوز پخش نشده اند چه باید کرد ؟ با کاتالوگ هایی که پخش شده اند چه باید کرد .

راه حل هایی ساده ای وحود دارد . کاتالوگ خود را به صورت pdf بسازید و برای کاربران سایت خود یا شبکه اجتماعیتان به اشتراک بگذارید . این یک روش مناسب است ولی گاها پس از دانلود و مطالعه توسط کاربر در بین دنیایی از اطلاعات کامپیوتر و گوشی فرد گم می شوند .  برای جذابیت بیشتر و دسترسی همیشگی کاتالوگ خود می توانید از اپلیکیشن های کاتالوگ آنلاین نیز استفاده کنید

۸- کارت ویزیت خود را با نمایه های تبلیغاتی آماده کنید !

داشتن یک کارت ویزیت می تواند کاملا هوشمندانه باشد ، امروزه صرفا ثبت تلفن ، آدرس و موبایل بر روی کارت ویزیت مفید نیست ، شما به راحتی می توانید علاوه بر اطلاعات تماس ، آدرس های شبکه های اجتماعی ، وب سایت و بارکد دیجیتال برای دانلود مستقیم اپلیکیشن کاتالوگ خود داشته باشید

۹- ایمیل بسازید و برای مشتریان خبرنامه و پیشنهادهای تبلیغاتی ارسال کنید !

با نام کسب‌وکار خود ایمیل جدیدی بسازید و برای مشتریان خود با برنامه زمانی مشخص ایمیل ارسال کنید. این ایمیل می تواند حاوی لینک های مختلف به وب سایت ، توضیح محصول و خدمات و دریافت کاتالوگ آنلاین شما بهمراه لینک تمامی شبکه های اجتماعیتان باشد .

در این اقدام باید مطمئن شوید که مشتری تمایل به دریافت ایمیل‌های شما را داشته باشد در غیر اینصورت ایمیل های ارسالیتان اسپم می شود .

بهترین راه برای دریافت ایمیل های مشتریان ، اول ایجاد عضویت در خبرنامه وب سایت ، دوم گزینه ایمیل در فرم های مشخصات و قراردادهای کاری شما ، سوم جمع آوری ایمیل ها و ایجاد بانک اطلاعات از کارت ویزیت مشتریان .

ضمنا باید یادآوری کرد برای ارسال ایمیل از ایمیل های شخصی مثل یاهو و جیمیل استفاده نکنید چون علاوه بر فیلتر شدنتان ، تعداد ارسالهای شما نیز محدود خواهد بود .

۱۰- در نشریات تخصصی کسب‌وکار خود اقدام به انتشار مقاله کنید !

یکی از روش‌های تبلیغات غیرمستقیم، چاپ مقاله‌ای مرتبط با کسب‌وکار شما است که در آن می‌توانید محصول یا خدمت خود را به‌خوبی و با کمترین هزینه به مخاطبان مرتبط معرفی کنید . پیشنهاد اکثر بزرگان فروش این است که شما مقاله خود را برای تمامی مجلات مرتبط با خود بفرستید ، شاید یک نفر ، حتی رایگان آن را چاپ کند 

۱۱- از محصول یا خدمت خود ویدئو تهیه کنید وآن را به اشتراک بگذارید !

سایت هایی مانند آپارات در ایران ازجمله مجموعه‌هایی هستند که شما می‌توانید به رایگان ویدئو معرفی خدمات ، محصولات و مجموعه خود را ساخته و کسب‌وکار خود را به مشتریان معرفی کنید . ضمنا می توانید برای معرفی صفحه خود در آپارات لینک آن را در کاتالوگ آنلاین ، سایت های رایگان و ایمیل های ارسالی خود قرار دهید .

۱۲- تبلیغات آنلاین ، بازاریابی بدون محدودیت !

با هرکسی که فکر می‌کنید می‌تواند به فروش شما کمک کند ، چه در فضای واقعی ، چه در فضای مجازی ارتباط بگیرید . مطمئن شوید هر فردی که می‌تواند در اطلاع‌رسانی و تبلیغ به شما کمک کند را شناسایی کرده‌اید و سپس اطلاعات تبلیغاتی خود را برای آنها ارسال کنید . می توانید از آنها بخواهید لینک وب سایت ، دریافت کاتالوگ و آدرس شبکه های اجتماعی شما را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند .

پیشنهاد پورسانت برای این روش معرفی می تواند به تعداد اشتراک گذاری مویرگی و حجم ویروسی انتشار مطالب شما کمک شایانی باشد .

۱۳- مسابقه آنلاین برگزار کنید و جایزه بدهید !

با طرح سوالی مرتبط با کسب‌وکار یا محصول خود، مسابقه برگزار کنید و جایزه بدهید. همچنین در شبکه های اجتماعی پرطرفدار مثل فیس بوک و اینستاگرام می توانید از کاربران بخواهید با محصول شما عکس بگیرند و با هشتگ شما به اشتراک بگذارند و به عکسی که بیشترین لایک را گرفت جایزه بدهید

تجربه نشان می‌دهد این روش تبلیغی نیز از تاثیرگذاری مناسبی بر مخاطب برخودار است .

۱۴- توجه ویژه به روابط عمومی !

تبلیغات در هر صورت هزینه ای دارد ولی روابط عمومی رایگان است . برقراری تماس مستمر با رسانه ها و خبرگزاری های محلی و ارائه اطلاعاتی در مورد فعالیت های تجاری مجموعه شما نظیر سود شرکت در بازه زمانی معین ، برنامه های توسعه محصول یا بازار و سایر جریاناتی که مربوط به کسب و کارتان است برای مخاطبان و مشتریان مورد نظر شما نیز جالب و قابل توجه است . این امر به شما کمک می کند تا با توسعه فعالیت هایتان در حوزه روابط عمومی ، نیاز کمتری به انجام تبلیغات مستقیم داشته باشید .

با پرداختن به موارد مذکور ضمن اینکه به طور غیر مستقیم و موثرتر خود را به مشتریان معرفی می کنید ، به میزان قابل ملاحظه ای در هزینه هایی که باید صرف انجام تبلیغات شود صرفه جویی می کنید .


نظرات